Forhold til anden planlægning og lovgivning

En lokalplan må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for lokalplanlovgivningen. I det følgende beskrives lokalplanens forhold til anden lovgivning.

Kommuneplan 2021

Planområdet ligger i Frederikssund, som sammen med Græse Bakkeby og Vinge udgør kommunens regionale center. Det er kommunens største byområde med en koncentration af arbejdspladser, specialbutikker, uddannelsessteder, kulturtilbud og servicefunktioner.

Frederikssund, Græse Bakkeby og Vinge indgår som ”fingerby”, som rummer de byområder, hvor man på statsligt niveau ønsker at koncentrere hovedstadsområdets vækst jf. afsnit om Fingerplanen. Status som del af fingerbyen giver kommunens regionale center gode vilkår for udvikling. Inden for det regionale center ønsker Frederikssund Kommune at udnytte sit potentiale og at fastholde og udbygge sin position i konkurrencen med hovedstadsområdets større byer ved at tiltrække vækst og fremtidsmuligheder inden for handel, erhverv, uddannelse, kultur og bosætning mv.

Lokalplantillæg 047.1 underbygger kommunens byudviklingsstrategi ved at muliggøre bosætning tæt på gode kollektive transport muligheder og byfortætte i Frederikssund by, der sikrer befolkningsvækst i Frederikssund by. Byfortætningen vil være med til at skabe mere byliv i byen.

Stationsnærhed
De stationsnære områder og kerneområder skal udnyttes til tæt og bymæssig bebyggelse og indrettes med henblik på at fremme forholdene for bløde trafikanter og den kollektive trafik. Byfunktioner, som på grund af arealudnyttelse, arbejdspladstæthed, størrelse eller besøgsmønstre har en intensiv karakter, skal jf. Landsplandirektivet, Fingerplanen, placeres inden for de stationsnære områder og fortrinsvis inden for de stationsnære kerneområder.

Lokalplanområdet ligger inden for et stationsnært kerneområde. Lokalplantillægget muliggør etageboliger, hvilket har en intensiv karakter, blandt andet på grund af etageantal, og lokalplanen er dermed i overensstemmelse med gældende kommuneplan og Fingerplanen.

Parkering
Da lokalplantillægget ligger inden for de stationsnære områder, og lokalplanen giver mulighed for at etablere boliger, fastsætter Kommuneplan 2021 bestemmelser om, at der min. skal etableres 0,6 p-pladser pr. bolig og 2 cykelparkeringspladser pr. bolig.

Lokalplantillægget fastsætter bestemmelse om, at gældende for boliger under 75 m2 er, at der pr. bolig skal etableres min. 0,6 p-plads samt at der skal reserveres areal til yderligere p-plads pr. bolig svarende til differencen mellem det etablerede antal p-pladser og 1,0 p-plads. Gældende for boliger over 75 m2 er, at der pr. bolig skal etableres min. 1,0 p-plads. Dette skal sikre, at der ved etablering af under 1 p-plads pr. bolig under 75 m2 kan etableres yderligere p-parkering ved fremtidig behov.

Lokalplantillægget er i overensstemmelse med bestemmelserne i kommuneplanen.

 

Lokalplanen er omfattet af konsekvensområde for produktionsvirksomheden E.ON Kraftvarme Frederikssund. Inden for konsekvensområdet må der ikke planlægges for støjfølsom anvendelse, for eksempel boliger, der indskrænker produktionsvirksomhedens drifts- og udviklingsmuligheder.

I lokalplanen planlægges for støjfølsom anvendelse i form af etageboliger uden for konsekvensområdet. Etablering af etageboliger vil dermed ikke indskrænke produktionsvirksomhedens drifts- og udviklingsmuligheder.

 

Lokalplanområdet ligger delvist inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget til et område med fokus på klimasikring. Inden for en del af lokalplanområdet er der risiko for oversvømmelse ved havvandstigning og oversvømmelser i forbindelse med skybrud.

Lokalplanen muliggør byggeri, fælles opholds- og friarealer samt parkering inden for områder, som har en kote over 3 DVR90.

Frederikssund Kommune vurderer på den baggrund, at lokalplanområdet er sikret mod oversvømmelse ved havvandstigninger og oversvømmelser i forbindelse med skybrud.

 

Samtidig med, at Frederikssund Kommune udarbejder denne lokalplan, udarbejder kommunen kommuneplantillæg 018, der udlægger et nyt rammeområde, BB 1.9, som muliggør etageboliger med en bebyggelsesprocent på 110, et etageantal på op til 14 etager samt en højde på op til 41 meter. Ligeledes muliggør rammeområdet erhverv med en bebyggelsesprocent på 100. Rammeområde BB 1.9, vist med rødt er placeret inden for det eksisterende rammeområde BB 1.3 vist med blåt på kort 2 nedenfor.

Ved endelig vedtagelse af dette kommuneplantillæg og oprettelse af rammeområde BB 1.9 sker en delvis aflysning af rammeområde BB 1.3 for det område der vedrører rammeområde BB 1.9.

Når Byrådet vedtager kommuneplantillæg 018, er lokalplan 047.1 i overensstemmelse med gældende kommuneplan.

Oversigtskort 2: Viser rammeområde BB 1.9 (rød markering) samt det eksisterende rammeområde BB 1.3, som delvist aflyses (blå markering).

Planloven

Lokalplanområdet ligger i den kystnære del af byzonen, der ligger ud til kysterne, eller som indgår i et samspil med kystlandskabet. Kommunalbestyrelsen skal for de kystnære dele af byzonerne vurdere de fremtidige bebyggelsesforhold, herunder bygningshøjder, med henblik på:

  1. at ny bebyggelse indpasses i den kystlandskabelige helhed
  2. at der tages hensyn til bevaringsværdige helheder i bystrukturen og til naturinteresser på de omgivende arealer
  3. at der tages hensyn til nødvendige infrastrukturanlæg, herunder havne
  4. at offentligheden sikres adgang til kysten.

Ved lokalplanlægning for bebyggelse og anlæg i de kystnære dele af byzonerne, der vil påvirke kysten visuelt, skal lokalplanen redegøre for påvirkningen. Hvis bebyggelsen afviger væsentligt i højde eller volumen fra den eksisterende bebyggelse i området, skal det begrundes.

Området for denne lokalplan er beliggende i byzone ca. 620 m fra kysten, som udgøres af Roskilde Fjord. Kystlinjen er en bebygget kystlinje, hvor der både ses etagebebyggelse op til syv etager samt åben-lav og tæt-lav. Desuden er der mellem den muliggjorte bebyggelse og kystlinjen skorstene tilhørende fjernvarmeværket samt et etagebyggeri i 14 etager.

Lokalplantillægget fastsætter bestemmelser om højde og volumen på bebyggelse, som sikrer, at denne ikke afviger fra den eksisterende bebyggelse i området.

 

Når Byrådet endeligt vedtager og offentligt bekendtgør lokalplantillæg 047.1, sker en delvis ophævelse af bestemmelserne i lokalplan 047 byomdannelse ved Løgismoseområdet fra 2015.

Der ophæves ingen servittuter i forbindelse med vedtagelse af lokalplanen.

Ifølge planlovens § 16, stk. 3 skal der i alle lokalplaner oplyses om betingelserne for ekspropriation i forbindelse med en lokalplan.
Kommunalbestyrelsen kan i medfør af planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom.


Ekspropriation kan kun ske under opfyldelse af en række betingelser:

  • Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation
  • Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført
  • Ekspropriation må kun ske til fordel for almenvellet (almene samfundsinteresser)
  • Ekspropriation til fordel for en privat aktør er ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder imidlertid et skærpet krav til ekspropriationens nødvendighed, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private
  • Ekspropriationen skal være nødvendig og tidsmæssigt aktuel for realisering af ekspropriationsformålet
  • Ekspropriationens omfang skal være rimeligt i forhold til det formål, som der eksproprieres til.


Adgangen til at foretage ekspropriation efter lokalplaner, som er sendt i høring efter 1. januar 2019 bortfalder, hvis der ikke er truffet ekspropriationsbeslutning inden 5 år efter offentliggørelsen af den endeligt vedtagne lokalplan. Det er kommunalbestyrelsen, der kan beslutte at ekspropriere i medfør af en lokalplan.

Lokalplanområdet er udlagt til blandet bolig og erhverv, hvilket er støjfølsom arealanvendelse. Dele af lokalplanområdet er støjbelastet.

Jf. Planlovens § 15a må en lokalplan kun udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener med bestemmelser om afskærmningsforanstaltninger.

Støj i og uden for lokalplanområdet reguleres af miljølovgivningen. Se Miljøstyrelsens støjvejledning for yderligere information. 

Da lokalplanen giver mulighed for at etablere etageboliger i et eksisterende blandet bolig og erhvervsområde, kan støjniveauet dæmpes ved at støjisolere den nye boligbebyggelse jf. Planlovens § 15 stk. 2 nr. 26. Det forudsættes ligeledes, at støjniveauet bringes ned på højst 58 dB på arealer udlagt til opholdsarealer, jf. vejledende støjgrænseværdier fra Miljøstyrelsen.

Lokalplantillægget muliggør etablering af etageboliger i op til 4 etager ud til J. F. Willumsens Vej, som udleder trafikstøj.

Dæmpningen af støjniveauet sikres gennem foretagelse af afskærmningsforanstaltninger i form af en støjvold med en højde på 1,5 meter, som betingelse for ibrugtagen af ny bebyggelse.

Der er foretaget en undersøgelse af vejstøj fra J. F. Willumsens Vej, som viser støjpåvirkning på arealerne omkring bebyggelsen (se oversigtskort 3 forneden). Undersøgelsen tager udgangspunkt i et tidligere projekteret byggeri, som siden da har ændret form til det nuværende vinklede byggefelt, som er formet som et L. Resultaterne vurderes fortsat er være gyldige, da det nye byggefelt er trukket længere væk fra J. F. Willumsens Vej end det tidligere projekt, samt sikrer yderligere afskærmning af opholdsarealer.

Ligeledes dæmpes støjniveauet på facaden af etageboligerne ud til J. F. Willumsens Vej ved støjisolering af facade og vinduer. Der anvendes støjdæmpende vinduer på facader ud mod J. F. Willumsens Vej.

Lokalplanen sikrer, at støjdæmpende foranstaltninger etableres, ved at fastsætte bestemmelser om etablering som forudsætning for ibrugtagen af byggeri.

 

Oversigtskort 3: Viser vejstøj målt i db på arealerne med en støjvold med en højde på 1,5 meter.

Anden lovgivning

Frederikssund kommune er omfattet af Fingerplanen 2019, som sætter de overordnede rammer for fysisk planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanen fastlægger bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.

Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde. Det indre storbyområde findes ikke i Frederikssund Kommune.

Lokalplanområdet ligger i det ydre storbyområde inden for byfingeren, hvor der må ske byudvikling. Byfunktioner, som har intensiv karakter, skal placeres inden for de stationsnære områder.

Planområdet er indenfor et stationsnært område. Der planlægges i dette lokalplantillæg ikke for en byfunktion af intensiv karakter, såsom koncertarena, store kontorfaciliterer eller butikscenter. Lokalplantillægget muliggør en boligudbygning svarende til ca. 45 etageboliger. 

Den byudvikling, som lokalplantillægget giver mulighed for, vurderes at være i overensstemmelse med Fingerplanen.

Frederikssund Kommune skal sikre, om det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, ikke påvirker et Natura 2000-område væsentligt, jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.

Frederikssund Kommune kan ikke give tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Lokalplanen er beliggende i en afstand af ca. 820 meter til nærmeste Natura 2000 områder, 136 Roskilde Fjord, som rummer Habitatområde H120 samt Fuglebeskyttelsesområde F105.

Frederikssund Kommune vurderer, at det det byggeri, som lokalplanen giver mulighed for, ikke væsentligt vil påvirke internationale beskyttelsesområder.

Træerne placeret omkring det nye udlagte byggefelt er blevet besigtiget af Amphi Consult d. 17. februar 2022, som har vurderet træernes egnethed som rastested for flagermus.

Amphi Consult konkluderede i et notat, at de fire registrerede træer omkring og på byggefeltet ikke havde spættehuller eller andre hulheder eller sprækker, hvor flagermus vil kunne raste i. Af notatet fremgår det desuden, at byggefeltet og arealerne omkring udgøres af et grusarealer, som anvendes til parkering og oplag. Amphi Consult vurderede dermed, at byggefeltet ikke vil påvirke yngle- og rastesteder for flagermus.

Der er ikke registreret andre bilag IV arter eller beskyttet natur på arealet.

Frederikssund Kommune vurderer, at lokalplanen ikke vil påvirke bilag IV arter eller beskyttet natur.

Lokalplanområdet er separatkloakeret, således at spildevand og overfladevand afledes i hvert sit ledningssystem.


Spildevand ledes til forsyningens spildevandsledning og videre til Frederikssund renseanlæg.
Inden for lokalplanområdet ledes overfladevandet primært på overfladen, så det får en rekreativ værdi for området/Inden for lokalplanområdet ledes overfladevandet til underjordisk ledning.

Afløbskoefficienten på 0,6 for city området skal overholdes jf. Spildevandsplanen.

Hvis der befæstes mere, og beregninger viser, at afløbskoefficienten overskrides, skal den enkelte grundejer etablere forsinkelse inden for egen matrikel, så spildevandsplanens krav om afløbskoefficient overholdes.

Overfladevand inden for lokalplanområdet forsinkes, eksempelvis et større græsbeklædt tørbassin.

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommunens gældende spildevandsplan/tillæg til Spildevandsplanen.
Det er den til enhver tid gældende spildevandsplan for området, der bestemmer, hvordan spildevand og overfladevand skal håndteres inden for lokalplanområdet.

Frederikssund Kommune er omfattet af vandområdeplanerne 2021-2027 for vandområdedistrikt II – Sjælland. Hver vandområdeplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand.

Vandområdeplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer og vandløb i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.

Byrådets fysiske planlægning må ikke forringe tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanerne eller forhindre, at de fastlagte miljømål i vandområdeplanerne kan opfyldes.

Grundvand
Lokalplanens område ligger inden for et område med drikkevandsinteresser (OD).

Frederikssund Kommune vurderer, at arealanvendelsen til blandet boligområde ikke vil påvirke eller øge risikoen for grundvandet.

Søer, vandløb og kystvand
Lokalplanens område omfatter en tværgående underjordisk regnvandsledning, som vist på oversigtskort 4 nedenfor. Omlægning af regnvandsledningen til et åbent vandløb vurderes, at kunne bidrage med en rekreativ værdi til området.

Lokalplantillægget forringer eller forhindrer ikke de fastlagte miljømål og er i overensstemmelse med vandområdeplanerne.

Oversigtskort 4 viser nedgravet regnvandsledning (blåstiplet linje) inden for lokalplanområdet.

Hvis der i forbindelse med jordarbejder, fx ved bygge- og anlægsarbejder, dukker spor af fortidsminder op, skal arbejdet standses, i det omfang det berører fortidsmindet, i medfør af museumslovens § 27. Fundet skal straks anmeldes til Roskilde Museum, ROMU.