Forsyningsforhold
Få ejendomme indenfor lokalplanområdet ligger indenfor et fjernvarmeforsynet område. Fjernvarmeforsyningen varetages af E.ON. Der er ikke pligt til at tilslutte sig den kollektive varmeforsyning.
Størstedelen af lokalplanområdet ligger indenfor et naturgasforsynet område. Der er ikke pligt til at tilslutte sig den kollektive varmeforsyning. Der er mulighed for at etablere individuelle løsninger i form af varmepumper, herunder jordvarme og solenergianlæg. Jordvarmeanlæg kan etableres med vertikale eller horisontale slanger. Eventuelle varmepumper skal af støjmæssige hensyn orienteres væk fra nabobebyggelser og afskærmes, så de vejledende støjgrænser kan overholdes.
I Frederikssund Kommunes Strategisk Energi- og Varmeplan 2022 er det naturgasforsynede område som lokalplanen omfatter udpeget som potentielt fjernvarmeområde. Det betyder, at Frederikssund Kommune arbejder for, at der udarbejdes et varmeprojekt for fjernvarme for området. En kollektiv løsning for fjernvarme kan blive en mulighed i området, såfremt der kan godkendes et varmeprojekt med positiv samfundsøkonomi.
Vandforsyningen indenfor lokalplanområdet varetages af Novafos.
Der er udarbejdet en trafikanalyse af de trafikale konsekvenser af vedtagelsen af den nye lokalplan. Den trafikale konsekvensvurdering er udarbejdet af LinQ trafikrådgivning og den fulde vurdering indgår i miljøvurderingen af lokalplanen og kommuneplantillægget.
I trafikanalysen er afgrænset til vejene Holmensvej, Smedetoften, Askelundsvej (nord for byggemarkederne), Frederiksværksvej, Byvej (som en del af krydset ved Holmensvej) og Heimdalsvej (som en del af krydset ved Holmensvej).
Den fremtidige trafik er beregnet ved hjælp af Vejreglernes turrater for blandet industri. Turraten for blandet industri er 4,1 bilture pr. 100 m2.
Med en forøgelse af bebyggelsesprocenten indenfor lokalplanområdet fra 40% til 60%, forventes en trafikforøgelse på ca. 3.000 daglige køretøjer. Det svarer til, at lokalområdets daglige trafik forøges med 25 % i forhold til i dag. Ud af de 3.000 daglige køretøjer forventes op imod ca. 300 af disse at være lastbiltrafik.
Kapacitetsberegninger af det undersøgte vejnet for både morgen- og eftermiddagsspidstimen har vist, at trafikforøgelsen ikke giver anledning til fremkommelighedsproblemer. Det er således beregnet, at de eksisterende vejanlæg fortsat vil have en tilstrækkelig kapacitet til at afvikle trafikken på et acceptabelt niveau, hvis bebyggelsesprocenten på 60% udnyttes fuldstændigt.
Trafiksikkerhed
Der er konstateret lokale udfordringer, med trafiksikkerheden før vedtagelsen af lokalplanen. Udfordringerne skyldes mængden af trafik i området, samt mangel på opdatering af vejnettet til den øgede mængde trafik. Der er imidlertid ikke registreret færdselsulykker som følge af dette. Trafikforøgelsen fra den nye lokalplan kan potentielt medføre, at der skabes en øget mængde trafik til erhvervsområdet, hvilket potentielt øger risikoen for trafikuheld på vejene i området.
Det er imidlertid vanskeligt, at afgøre, hvor og hvornår trafikstigningen har en størrelse, som giver anledning til trafikuheld. Den forventede trafikstigning, der vil ske uagtet vedtagelsen af denne lokalplan, forventes ikke at give anledning til en nævneværdig ændring af trafiksikkerheden. Den fremtidige trafikstigning skal derfor overgå den forventede udvikling i forhold til trafikstigningen, inden risikoen for trafikaleuheld stiger nævneværdigt. Alt efter den samfundsmæssige udvikling, i trafikale tendenser, samt indtoget af selvkørende køretøjer, kan en tidshorisont være svær at fastsætte. Der er således ikke behov for afværgeforanstaltninger i forbindelse med lokalplanens godkendelse. Det er dog vigtigt, at der sker en overvågning af trafikken, i takt med områdets udvikling. Dette skal ske med henblik på, at kunne gribe ind rettidigt, hvis der er tegn på egentlige trafikale problemer.
Offentlig transport og cykelstier
Lokalplanområdet er forbundet med det øvrige hovedstadsområde via buslinjer, fra Frederikssund station. Linje 311 og 325 har fælles rute langs Frederiksværkvej, og de to linjers ruter fortsætter via henholdsvis Heimdalsvej og Byvej. Der er stoppesteder i begge retninger i lidt afstand fra signalkrydset ved Holmensvej/Frederiksværkvej. Begge linjer kører med frekvens med 1-2 afgange i timen i myldretiden.
Fra Frederikssund Station er der cykelforbindelse til lokalplanområdet.
Tilgængelighed
Ved etablering af adgange til vejene indenfor lokalplanområdet bør det sikres, at adgangen overholder principper i håndbogen "Færdselsarealer for alle - universelt design og tilgængelighed" for at sikre at området et tilgængelige for alle.
Affald fra virksomheder og institutioner skal håndteres i henhold til Frederikssund kommunes regulativ for erhvervsaffald og gældende lovgivning på området.
Tilladelser fra andre myndigheder
En lokalplan sætter rammerne for et områdes anvendelse og udvikling, men en lokalplan er ikke i sig selv en tilladelse eller godkendelse. Det kan være nødvendigt at søge om tilladelse eller godkendelser fra relevante myndigheder inden dit projekt kan realiseres. Kontakt kommunen for at finde ud af, om dit projekt kræver myndighedsbehandling.
Hele området er områdeklassificeret som lettere forurenet. Dele af området er endvidere er kortlagt som jordforurenet, vidensniveau 1 og 2 i henhold til jordforureningsloven. Ændring af det kortlagte areals anvendelse til en mere følsom anvendelse kræver derfor en tilladelse efter § 8 i Jordforureningsloven.
Da lokalplanen ikke ændrer på områdets anvendelse, som fortsat skal være erhvervsområde, har jordforureningen kun betydning, hvis der skal flyttes jord væk fra området.
I tilfælde af, at der konstateres jordforurening under byggeprocessen, skal arbejdet standses og kommunen skal kontaktes. Kommunen orienterer Region Hovedstaden, som er myndighed på området. De vurderer om området skal kortlægges som forurenet, eller der skal foretages andre tiltag før arbejdet kan fortsætte. Region Hovedstaden orienterer Frederikssund Kommune om sin afgørelse. Arbejdet må først fortsætte, når kommunen har meddelt, at det må genoptages.
Der er anmeldepligt ved flytning af jord i områder, der er kortlagt som forurenet samt ved flytning af jord bort fra områdeklassificerede arealer. Anmeldepligten betyder, at det skal anmeldes til kommunen.