En lokalplan må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for lokalplanlovgivningen. I det følgende beskrives lokalplanens forhold til anden lovgivning.
Kommuneplan 2021
Lokalplanområdet ligger inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget som et landskabeligt ’Vedligeholdelsesområde’ med betegnelsen ”Frederikssund Istidslandsskab”. Indenfor området skal udviklingen ske i overensstemmelse med landskabskarakteren. Byggeri, anlæg og ændringer i arealanvendelsen skal i udformning og placering tage hensyn til landskabskarakteren.
Etablering af en afskærmende beplantning er et tiltag, der kan begrænse tekniske anlægs påvirkning af omgivelserne. Men det er vigtigt, at beplantningen er tilpasset området, så den mere naturligt falder ind i forhold til oplevelsen af landskabet.
Med et beplantningsbælte er det kommunens vurdering, at solcellemarken i mindre grad vil svække de særlige værdier, der er udpeget for landskabet. De visuelle påvirkninger vil blive slørede.
I lokalplanen er det fastlagt, at der skal plantes et 25 m bredt beplantningsbælte langs Sillebro Å. Desuden skal der plantes et 10 m bredt beplantningsbælte indenfor skel mod nord og syd.
Der fastsættes krav om en maksimal glansværdi på 10 for solpanelerne. Dette for at begrænse refleksionerne.
Økologisk forbindelse
Åbrinkerne og de nære arealer langs Sillebro Å er en del af Grønt Danmarkskort og udpeget som en potentiel økologisk forbindelse. Arealudpegningen følger åens brinker og de tilgrænsende arealer.
Områder, der indgår i Grønt Danmarkskort, skal så vidt muligt friholdes for bygninger og anlæg. Det bemærkes, at solcellemarken placeres udenfor området for den økologiske forbindelse.
Visualiseringer
Der er udarbejdet visualiseringer, som skal give et indtryk af solpanelernes betydning for landskabet. En visualisering i fugeperspektiv og 3 fra forskellige lokaliteter i området. Visualiseringerne, der indgår i lokalplanen under øvrige bilag, viser, at solpanelerne bliver synlige i nærområdet, men at de ikke vil dominere oplevelsen af landskabet.
Ud fra en samlet vurdering, har Frederikssund Kommune konkluderet, at solcellemarken kan etableres uden en væsentlig negativ påvirkning af landskabet.
Skovrejsning er uønsket i henhold til kommuneplan 2021-2033. Projektet indebærer ikke plantning af skov.
Solcelleparken vil få betydning for oplevelsen af landskabet, men krav til udformning, maksimal glansværdi og grøn afskærmning af anlægget, vil afbøde konsekvenserne for området.
Rammeområdet ligger indenfor et konsekvensområde for tekniske anlæg. Konsekvenszonen har ikke betydning, da solcellemarken i sig selv er et tekniske anlæg.
I kommuneplanen fastlægges det, at solcellemarker i landzone som udgangspunkt ikke må placeres i områder med særlige naturbeskyttelsesinteresser. Her tænkes på økologiske forbindelser, potentielle økologiske forbindelser eller potentielle naturbeskyttelsesinteresser, i områder med beskyttet landskab, i kystforlandet, inden for kirkebeskyttelsesområder og kirkebyggelinjer samt inden for fredede naturområder. Desuden skal solcellemarken vurderes i forhold til øvrige beskyttelsesinteresser herunder kystnærhedszone.
Solcellemarker i landzone skal som udgangspunkt placeres i tilknytning til erhvervsbygninger, udnyttede erhvervsområder, eksisterende tekniske anlæg eller i landskaber, hvor der i henhold til landskabsstrategien er åbnet mulighed for ændringer. Solcellemarken vil blive placeret i umiddelbar nærhed til TGW.
Solcellemarker i landzone skal i udgangspunktet søges placeret på plane og jævne arealer med mulighed for evt. randbeplantning.
Området falder med ca. 7,5 m fra vest mod øst, hvilket indebærer, at der skal ske en tilpasning af panelerne til terrænet.
Området er delvist omfattet af kommuneplanramme LT 2.1, der fastlægger anvendelsen til offentlig og privat service såsom et teknisk anlæg herunder slammineraliseringsanlæg. Med kommuneplanrammen fastlægges det, at området skal friholdes for bebyggelse udover et mindre mandskabshus og de for driften nødvendige tekniske anlæg og tanke.
Kortet viser afgrænsningerne af de gældende kommuneplanrammer i området. Lyseblå rammeområde E 2.2 og E 2.3, erhvervsområde og lys grå for rammeområde LT 2.1, offentlig og privat service.
Solcellemarken vil få en udstrækning, der rækker udover kommuneplanrammens nuværende afgrænsning. Der er med andre ord behov for at udvide rammen, så hele lokalplanområdet kan komme med. Udvidelsen vil blive sikret med et kommuneplantillæg.
Planloven
Planområdet ligger i en afstand på ca. 3.5 km til Roskilde Fjord og ligger derfor udenfor kystnærhedszonen. Der vil ikke være en visuelle påvirkning af kystlandskabet.
Området er delvist omfattet af lokalplan 102, hvor områdets anvendelse er fastlagt til offentlige formål og tekniske anlæg såsom slammineraliseringsanlæg. Med planen fastlægges det, at området skal friholdes for bebyggelse udover et mindre mandskabshus og de for driften nødvendige tekniske anlæg og tanke.
Det fastlægges i lokalplan 102, at tekniske anlæg ikke må opføres med en større højde end 2,5 m over terræn. Det fastlægges, at området skal forblive i landzone.
Med vedtagelsen af lokalplan 170 aflyses den gamle lokalplan 102.
Kortet viser afgrænsningerne af de gældende lokalplaner i området. Lyseblå lokalplan 042 for TGW og lys grå lokalplan 102 for slammineraliseringsanlægget.
Bonusvirkning
Med vedtagelse af denne lokalplan bortfalder kravet om landzonetilladelse for ændret anvendelse, samt bygge- og anlægsarbejder, når dette sker i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser jf. planlovens § 15, stk. 4. (Bonusvirkning).
Betingelse for bonusvirkningen er, at solcelleanlægget skal fjernes senest ét år efter, at driften af anlægget ophører. Arealet skal herefter reetableres.
Ifølge planlovens § 16, stk. 3 skal der i alle lokalplaner oplyses om betingelserne for ekspropriation i forbindelse med en lokalplan. Det følgende afsnit er indsat for at opfylde dette lovkrav.
Kommunalbestyrelsen kan i medfør af planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom.
Ekspropriation kan kun ske under opfyldelse af en række betingelser:
- Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation
- Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført
- Ekspropriation må kun ske til fordel for almenvellet (almene samfundsinteresser)
- Ekspropriation til fordel for en privat aktør er ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder imidlertid et skærpet krav til ekspropriationens nødvendighed, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private
- Ekspropriationen skal være nødvendig og tidsmæssigt aktuel for realisering af ekspropriationsformålet
- Ekspropriationens omfang skal være rimeligt i forhold til det formål, som der eksproprieres til.
Adgangen til at foretage ekspropriation efter lokalplaner, som er sendt i høring efter 1. januar 2019 bortfalder, hvis der ikke er truffet ekspropriationsbeslutning inden 5 år efter offentliggørelsen af den endeligt vedtagne lokalplan. Det er kommunalbestyrelsen, der kan beslutte at ekspropriere i medfør af en lokalplan.
Anden lovgivning
Frederikssund kommune er omfattet af Fingerplanen 2019, som sætter de overordnede rammer for fysisk planlægning i hovedstadsområdet. I Fingerplanen fastlægges det bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.
Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde. Det indre storbyområde findes ikke i Frederikssund Kommune.
Lokalplanområdet rækker udover grænsen for det ydre storby område, hvor der må ske byudvikling, men solpanelerne bliver placeret indenfor det ydre storbyområde.
Med etableringen af solcellemarken vil der ske en ændring af området, men det vil forblive i landzone og arealanvendelsen bliver ekstensiv. Anvendelse vurderes på det grundlag at være i overensstemmelse med Fingerplanen.
Lokalplanområde med det ydre storbyområde i landzone (gul farve). Det ydre storbyområde i byzone (rød farve). Grænsen for lokalplanområdet er markeret med stiplet rød linje.
Frederikssund Kommune skal sikre, at det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, ikke påvirker et Natura 2000-område væsentligt, jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
Lokalplanområdet ligger ca. 3 km fra det nærmeste Natura 2000 område. Solcellemarken vil derfor ikke få indflydelse på beskyttelsesområdet.
Frederikssund Kommune har i april 2022 og 2023 undersøgt regnvandsbassinet på nabomatriklen for ynglende bilag IV arter. Der blev ikke konstateret æg eller voksne individer af spidssnudet frø eller stor vandsalamander. Der blev fundet skrubtudser og fisk i bassinet, men regnvandsbassinet er ikke yngleområde for de bilag IV-arter, der betegnes som padder. Hvis disse arter med tiden flytter ind i bassinet, vil solpaneler på naboarealet ikke blive en forhindring for den udvikling.
Skrænterne langs Sillebro Å er så tilgroede, at de ikke er egnede som levested for markfirben. Skrænterne vil ikke blive påvirket af solcelleparken.
Det findes ikke bygninger eller store træer på området. som kan være hjemsteder for flagermus. Sillebro Å fungerer som en ledelinje for flagermus. Og det kan ikke afvises, at der kan være ynglelokaliteter for flagermus i bevoksningen langs med åen. Men solpanelerne vil ikke påvirke området langs åen og dermed ikke den økologiske funktionalitet for flagermus.
Der er fastsat krav om etablering af et 10 m bredt beplantningsbælte for den del lokalplanområdet, der grænser op til Novafos´s regnvandsbassin. Desuden er der fastsat krav om etablering af et beplantningsbælte på 25 m langs Sillebro Å. Beplantningen skal bestå af træer og buske i varierede højder og arter. Afstandskravene og beplantningen vil give gode betingelser for flora og fauna i zonen omkring solcellemarken.
Solpanelerne placeres på stativer, så de er hævede over terræn. Flora og fauna har derfor fri passage i området. Desuden ligger arealet i dag som braklagt landsbrugsjord, som ikke udgør et særligt levested for plante- eller dyrearter. Endelig indebærer lokalplanens bonusbestemmelse, at solpanelerne skal fjernes, når brugen af anlægget ophører.
Frederikssund Kommune vurderer samlet set, at det ansøgte ikke vil medføre en væsentlig påvirkning af internationale beskyttelsesområder, beskyttede arter eller på anden måde beskadige naturen i området.
Det er muligt at have dyrehold på området. Fx kan får bidrage til at holde vegetationen nede samtidigt med, at de vil bidrage til biodiversiteten.
Planområdet ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Området er udpeget som nitratfølsomt indvindingsområde. Det vurderes, at solcellemarken ikke vil medføre påvirkning eller en øget risiko for grundvandet.
Solpanelerne er overfladeforseglede og afgiver i sig selv ikke farlige stoffer, når der sker en afstrømning i forbindelse med regnvejr.
Området er dækket af spildevandsplanens tillæg ”Vinge Erhverv, seperatkloakering og udvidelse af opland 920”. Det er afklaret med Novafos at tillægget er afgrænset så vandoplandet for bassin 920-1 ikke indbefatter matrikel 20d Oppe Sundby By, Oppe Sundby. Der kan altså ikke afledes spildevand til kloak. I tilfælde af, at der ønskes en løsning for håndtering af regnvand, skal der søges om tilladelse.
Overfladevand fra solceller, stier og veje, tekniske bygninger samt terræn skal håndteres på egen matrikel. Og det skal sikres, eventuelt ved terrænregulering, at der ikke sker afstrømning af vand på terræn til Novafos’ bassin/matrikel.
Der vil blive en mindre afstrømning til Sillebro Å. Regnen vil strømme fra solcellernes 11 m bredde saddeltage og ned i de 2 m bredde adskillelser mellem panelrækkerne. Ved store regnskyl vil det være store mængder vand, der koncentreres og strømmer på terræn.
Panelernes nord- sydgående længderetning indebærer, sammenholdt med terrænets vest- østgående hældningsretning, at regnvandet vil komme til at strømme på tværs ind under panelerne. Nedsivning vil dermed fortsat ske på hele arealet.
I tilfælde af, at der i forbindelse med jordarbejder, f.eks. ved bygge- og anlægsarbejder, dukker spor af fortidsminder op skal arbejdet standses i det omfang det berører fortidsmindet - jf. museumslovens § 27. Fundet skal straks anmeldes til ROMU, Roskilde Museum.