Forhold til anden planlægning og lovgivning

En lokalplan må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for lokalplanlovgivningen. I det følgende beskrives lokalplanens forhold til anden lovgivning.

Kommuneplan 2021

Planområdet ligger i landzone inden for landskabet M9 Hornsherred Bundmoræneflade – størstedelen af karakterområdet, som har status som et landskab der skal søges vedligeholdt.

I forbindelse med planlægning for byudlæg til fremtidig byzone ved Skuldelev, skal der især sættes fokus på at de nye byområder ligger højt i landskabet og vil kunne ses langt omkring.  

Planområdet omfatter dog et landzoneområde, som er beliggende centralt i Skuldelev by omsluttet af bebyggelse og på et terræn med samme højde som nabogrundede. Frederikssund Kommune vurderer, at lokalplanen ikke vil påvirke det udpegede landskab negativt.

Da lokalplanen ligger uden for de stationsnære områder, og lokalplanen giver mulighed for at etablere boliger, fastsætter Kommuneplan 2021 bestemmelser om, at der skal etableres 1,5 p-plads pr. tæt-lav bolig, 2 p-pladser pr. åbenlav bolig og 2 cykel p-pladser pr. bolig.

Lokalplanen fastsætter bestemmelser om, at der etableres 1,5 p-pladser samt 2 cykel p-pladser pr. tæt-lav bolig og 2 p-pladser pr. åben-lav. Lokalplanen er dermed i overensstemmelse med Kommuneplan 2021.

Lokalplanområdet er omfattet af kommuneplanramme B 4.31, der udlægger området til tæt-lav med en bebyggelsesprocent på 40 og åben-lav boliger med en bebyggelsesprocent på 30. Både tæt-lav og åben-lav kan etableres i op til 1,5 etager og en højde på højst 8,5 meter.

Denne lokalplan er i overensstemmelse med kommuneplanens rammer.

Planloven

Der ophæves ingen servitutter ved vedtagelse af lokalplanen.

Kommunalbestyrelsen kan i medfør af planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom.


Ekspropriation kan kun ske under opfyldelse af en række betingelser:

  • Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation
  • Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført
  • Ekspropriation må kun ske til fordel for almenvellet (almene samfundsinteresser)
  • Ekspropriation til fordel for en privat aktør er ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder imidlertid et skærpet krav til ekspropriationens nødvendighed, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private
  • Ekspropriationen skal være nødvendig og tidsmæssigt aktuel for realisering af ekspropriationsformålet
  • Ekspropriationens omfang skal være rimeligt i forhold til det formål, som der eksproprieres til.


Adgangen til at foretage ekspropriation efter lokalplaner, som er sendt i høring efter 1. januar 2019 bortfalder, hvis der ikke er truffet ekspropriationsbeslutning inden 5 år efter offentliggørelsen af den endeligt vedtagne lokalplan. Det er kommunalbestyrelsen, der kan beslutte at ekspropriere i medfør af en lokalplan.

Anden lovgivning

Frederikssund kommune er omfattet af Fingerplanen 2019, som sætter de overordnede rammer for fysisk planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanen fastlægger bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.

Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde.

For det øvrige hovedstadsområde:
Lokalplanområdet ligger i det øvrige hovedstadsområde. Her kan kommunen udlægge ny byzone, når planlægningen følger planlovens regler om byvækst, byudviklingen er af lokal karakter og sker i tilknytning til kommunecentre eller som afrunding af andre bysamfund, og byudviklingen bidrager til at fastholde en skarp grænse mellem by og land. Der skal herudover foretages en afvejning mellem byudviklingsinteresser og øvrige overordnede arealinteresser, fx hensyn til natur, landskab, oversvømmelsesrisiko og drikkevand.

Der er i dag ca. 387 boliger i Skuldelev, og med fuld udnyttelse af lokalplanen vil antallet af boliger i Skuldelev øges til et samlet antal på 403. Der er tale om en udvidelse af et eksisterende boligområde. Det er derfor Frederikssund Kommunes vurdering, at nye boliger på dette sted er af lokal karakter. Nye boliger vil medføre flere borgere i Skuldelev, hvilket blandt andet vil understøtte lokale funktioner som skole og idrætsfaciliteter.

Den byudvikling, som lokalplanen giver mulighed for, vurderes at være i overensstemmelse med Fingerplanen.

Frederikssund Kommune skal sikre, om det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, ikke påvirker et Natura 2000-område væsentligt, jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.

Frederikssund Kommune kan ikke give tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Planen omfatter et område, som ligger i en afstand af mindst 500 m til nærmeste Natura 2000 område: N136 Roskilde Fjord og Jægerspris Nordskov.

Frederikssund Kommune vurderer, at planen ikke påvirker internationale naturbeskyttelsesområder væsentligt eller beskadiger/ødelægger plantearter eller yngle- og rasteområder for de dyrearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Lokalplanområdet er separatkloakeret, således at spildevand og overfladevand afledes i hvert sit ledningssystem.

Spildevand ledes til forsyningens spildevandsledning og videre til Frederikssund renseanlæg

Inden for lokalplanområdet ledes overfladevandet til Novafos underjordiske regnvandsledning.

Afløbskoefficienten på 0,35 for tæt-lav boligområde skal overholdes jf. Spildevandsplanen. Gældende for åben-lav (fritstående enfamiliehuse) gælder en afløbskoefficient på 0,25. Gældende for matrikler, som ikke er udlagt til boliger, gælder en afløbskoefficient på 0,25.

Hvis der befæstes mere, og beregninger viser, at afløbskoefficienten overskrides, skal den enkelte grundejer etablere forsinkelse inden for egen matrikel, så spildevandsplanens krav om afløbskoefficient overholdes.

Hvis afløbskoefficienten ikke overholdes, skal overskydende overfladevand renses og forsinkes på egen grund. Det er til enhver tid grundejeren af det udlagte fællesareal, som ejer og drifter nedsivningsanlægget.

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommunens gældende spildevandsplan/tillæg til Spildevandsplanen. Det er den til enhver tid gældende spildevandsplan for området, der bestemmer, hvordan spildevand og overfladevand skal håndteres inden for lokalplanområdet.

Frederikssund Kommune er omfattet af vandområdeplanen 2015-2021 for vandområdedistrikt II – Sjælland samt forslag til de nye vandområdeplaner 2021-2027. Hver vandområdeplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand.

Vandplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer og vandløb i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv.

Byrådets fysiske planlægning må ikke forringe tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanen eller forhindre, at de fastlagte miljømål i vandområdeplanen kan opfyldes.

Grundvand
Lokalplanens område ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD).

Området ligger i et indvindingsopland for Skuldelev Vandværk og Hyllingeriis Vandværk

Der må således ikke nedsives beskidt vand fra tage eller veje og parkeringspladser mv. til grundvandet.

Frederikssund Kommune vurderer, at nedsivning af renset overfladevand fra tage og boligvej ikke vil påvirke grundvandet. Overfladevand fra boligvejen skal renses og nedsives på fællesareal. Der må ikke anvendes vejsalt eller kemikalier på boligvejen. Overfladevand fra matrikler udlagt til bolig skal nedsives på egen matrikler.

Frederikssund Kommune vurderer, at arealanvendelsen til blandet boligområde ikke vil påvirke eller øge risikoen for grundvandet. Lokalplanen forringer eller forhindrer ikke de fastlagte miljømål og er i overensstemmelse med vandområdeplanen.

Hvis der i forbindelse med jordarbejder, fx ved bygge- og anlægsarbejder, dukker spor af fortidsminder op, skal arbejdet standses, i det omfang det berører fortidsmindet, i medfør af museumslovens § 27. Fundet skal straks anmeldes til Roskilde Museum, ROMU.