Forhold til anden planlægning og lovgivning

En lokalplan må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for lokalplanlovgivningen. I det følgende beskrives lokalplanens forhold til anden lovgivning.

Kommuneplan 2021

Planområdet ligger i Vinge, som sammen med Frederikssund og Græse Bakkeby udgør kommunens regionale center. Det er kommunens største byområde med en koncentration af arbejdspladser, specialbutikker, uddannelsessteder, kulturtilbud og servicefunktioner.

Vinge, Frederikssund og Græse Bakkeby indgår som ”fingerby”, som rummer de byområder, hvor det på statsligt niveau ønskes, at hovedstadsområdet vækst koncentreres jf. Fingerplan 2019. Status som del af fingerbyen giver kommunens regionale center gode vilkår for udvikling. Indenfor det regionale center ønske Frederikssund Kommune at udnytte sit potentiale, og at fastholde og udbygge sin position i konkurrencen med hovedstadsområdets større byer om at tiltrække vækst og fremtidsmuligheder indenfor handel, erhverv, uddannelse, kultur og bosætning mv.

Lokalplanen bidrager til den grønne struktur i Vinge og understøtter biodiversiteten, hvilket er vigtige visioner i Udviklingsplan 2021 - Fremtidens Vinge, og  underbygger kommunens byudviklingsstrategi ved at muliggøre at projektjord i Vinge kan anvendes bæredygtigt ved at undgå transport af jord i store afstande. Dertil bidrager lokalplanen til at forbedre forudsætninger for en fremtidig by- og boligudvikling på de nærliggende arealer langs det planlagte motorvejsanlæg.

Planområdet ligger i et område med skovrejsning uønsket i henhold til kommuneplan 2021-2033. Arealudpegninger og bestemmelser for skovrejsning i kommuneplanen gælder dog ikke for byområder (nuværende eller fremtidig byzone). Da planområdet er fremtidig byzone og ved lokalplanlægning overføres til byzone, gør udpegningen med uønsket skovrejsning  sig ikke gældende.

Planerne giver mulighed for, at der kan arbejdes med klynger af træer eller områder med byskov.

Lokalplanområdet ligger inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget som ’Vedligeholdelsesområde’. Arealudpegninger og retningslinjer for landskabsbeskyttelse gælder ikke for byområder (nuværende eller fremtidig byzone). Da planområdet er fremtidig byzone og overføres til byzone ved lokalplanlægning, gør denne landskabsbeskyttelse sig ikke gældende.

Et teknisk anlæg i form af jordvolde med beplantning vil opleves som en del af det planlagte motorvejsanlæg, der sammen med jernbanen gennemskærer området, og skærme Vinge fra det kommende vejanlæg. Områdets bevoksningsstruktur er desuden karakteriseret ved mindre skovpartier, herunder nyere skovrejsningsområder, samt kratbevoksning i tilknytning til lavbundsområderne.

Frederikssund Kommune vurderer at lokalplanen ikke vil svække eksisterende landskabskarakter, men vil bidrage positivt til områdets visuelle oplevelsesmuligheder. 

Lokalplanområdet er delvist beliggende inden for et område, som i Kommuneplan 2021 er udpeget til område med fokus på klimasikring. 

På figur 5 kan ses, at der indenfor lokalplanområdet er et mindre område i den sydvestlige del, hvor der er risiko for oversvømmelse ved skybrud (bluespot). 

Figur 5: Bluespot inden for lokalplanområdet.

Ovenstående bluespot viser de lavtliggende områder. Lokalplanen har til formålet at lave et nyt grønt landskab med jordvold og lavninger, der er tænkt ind i projektets terrænbearbejdning. 

Der er i forbindelse med lokalplanens udarbejdelse lavet en hydraulisk analyse, der har været med til at kvalificere terrænbearbejdningen og sikre at terrænet udformes med naturlige regnvandsbassiner, hvor overfladevandet ledes til, så overfladevand der falder indenfor området kan håndteres lokalt.  

Der er i landskabsudformningen taget hensyn til dimensioneringen af bassinerne. Al regnvand bliver håndteret lokalt indenfor planområdet. Eventuelle overløb fra bassinerne bliver forsinket lokalt, så der ikke tilledes regnvand fra projektområdet til det omkringliggende vejnet eller forsyningsselskabets ledningsnet.

Frederikssund Kommune vurderer, at der ikke er behov for at fastsætte bestemmelser for klimasikring af lokalplanområdet, da hele lokalplanområdet undergår en væsentlig terrænbearbejdning, der vil ændre områdets typologi, og at projektet tager højde for lokal håndtering af regnvand og koblede regnhændelser.​ Dertil er hele området, hvor der er risiko for oversvømmelse ubebygget grønt område.

Frederikssund Kommune vurderer på den baggrund, at lokalplanområdet er sikret mod oversvømmelser i forbindelse med skybrud.

Lokalplanområdet ligger indenfor kommuneplanrammen BB 2.5, der udlægger området til centerområde.

Samtidig med udarbejdelse af denne lokalplan, udarbejdes et kommuneplantillæg, der opretter en ny ramme (T 2.1), og som sikrer, at der er overensstemmelse mellem lokalplan og kommuneplan.

Formålet med kommuneplantillæg 022 er at muliggøre et landskabsteknisk anlæg i form af  jordvold i op til 7 meters højde.

Kommuneplantillægget udlægger en ny kommuneplanramme, T 2.1, til landskabsteknisk anlæg i form af jordvolde, teknisk anlæg til regnvandshåndtering, trafikanlæg og grønt område. Kommuneplanramme T 2.1 tilføjes anvendelsen landskabstekniske anlæg, og rammens geografiske afgrænsning ændres med kommuneplantillæg 022. Den geografiske afgrænsning af kommuneplanramme BB 2.5 er den samme som før, med undtagelse af rammeområde T 2.1's afgrænsning.

Ved endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 022 sker en delvis aflysning af kommuneplanramme BB 2.5 for det område, der udlægges til den nye kommuneplanramme T 2.1.

Med vedtagelse af kommuneplantillæg 022 er lokalplan 141 i overensstemmelse med gældende kommuneplan.

Planloven

Lokalplanområdet ligger ca. 2,2 km fra kysten til Roskilde fjord.

I forbindelse med lokalplanen er der foretaget en vurdering af de fremtidige bebyggelsesforhold, og hvordan etableringen af det planlagte anlæg vil påvirke den kystlandskabelige helhed. Hertil en vurdering af om offentlighedens afgang til kysten er sikret samt om hensynet til bevaringsværdige helheder i bystrukturen, til naturinteresser og til nødvendige infrastrukturanlæg er varetaget.

På baggrund af en synlighedsberegning,  nedenstående visualisering samt vurderinger af de landskabelige forhold vurderer Frederikssund Kommune, at etableringen af det planlagte anlæg ikke vil påvirker kystlandskabet visuelt, ligesom anlægget ikke vil hindre offentlighedens adgang til kysten. Dette skyldes først og fremmest afstanden på ca. 2.2 km til kysten samt terrænforhold, vejanlæg og beplantninger på det mellemliggende areal.

Figur 6: Visualisering af det planlagte anlæg, vist fra en kystnær placering på Fjordlandsvej vest for planområdet.

Derudover er området udlagt til fremtidig by, og overføres med lokalplanen til byzone, hvor der jf. kommuneplanrammerne kan bygges i op til 8 etager på omkringliggende områder. Anlægget skal ses som en del af byen Vinge, som gradvist udvikles nu, og en del af en samlet udvikling i det vestlige Vinge med udvidelsen af Frederikssundsvej til motorvej. Jordvoldslandskabet vil således indgå i byens vestlige grønne kant. 

Området er ikke omfattet af gældende lokalplaner.

I henhold til planlovens § 18 fortrænger lokalplanen privatretlige byggeservitutter og andre tilstandsservitutter, der er uforenelige med planen.

Der er i forbindelse med udarbejdelse af lokalplanen lavet en redegørelse, hvor de tinglyste servitutter er gennemgået og vurderet.

Ingen servitutter ophæves i forbindelse med lokalplanen.

Ifølge planlovens § 16, stk. 3 skal der i alle lokalplaner oplyses om betingelserne for ekspropriation i forbindelse med en lokalplan. Det følgende afsnit er indsat for at opfylde dette lovkrav.
Kommunalbestyrelsen kan i medfør af planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom.


Ekspropriation kan kun ske under opfyldelse af en række betingelser:

  • Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation
  • Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført
  • Ekspropriation må kun ske til fordel for almenvellet (almene samfundsinteresser)
  • Ekspropriation til fordel for en privat aktør er ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder imidlertid et skærpet krav til ekspropriationens nødvendighed, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private
  • Ekspropriationen skal være nødvendig og tidsmæssigt aktuel for realisering af ekspropriationsformålet
  • Ekspropriationens omfang skal være rimeligt i forhold til det formål, som der eksproprieres til.


Adgangen til at foretage ekspropriation efter lokalplaner, som er sendt i høring efter 1. januar 2019 bortfalder, hvis der ikke er truffet ekspropriationsbeslutning inden 5 år efter offentliggørelsen af den endeligt vedtagne lokalplan. Det er kommunalbestyrelsen, der kan beslutte at ekspropriere i medfør af en lokalplan.

Støj i og uden for lokalplanområdet reguleres af miljølovgivningen. Se desuden Miljøstyrelsens støjvejledning for yderligere information.

Hele lokalplanområdet er støjbelastet fra hhv. Frederikssundsvej vest for lokalplanområdet og jernbanen mod syd. Lokalplanområdet er udlagt som teknisk anlæg, hvilket ikke er støjfølsom arealanvendelse.

Fremtidig planlægning

Frederikssundsvej skal jf. Anlægslov 1506, 2009, udvides til Frederikssundsmotorvejen. Frederikssunds Kommune har i forbindelse med planlægningen fået udarbejdet en rapport, Beregning af vejtrafikstøj, Niras 2022, der viser støjudbredelsen ved en fremtidig udvidelse til motorvej. Analysen viser betydelig støjpåvirkning i planområdet og de omkringliggende områder.

Figur 7: Støjbelastning i lokalplanområdet efter etablering af Frederikssundsmotorvejen uden støjafskærmning (Niras, 2022). 

Vedtagelsen af planerne muliggør etablering af en op til 7 meter høj jordvold, hvilket vil bidrage til en reduktion af støjpåvirkningen i lokalplanområdet og nærliggende områder. 

Frederikssund Kommune vurderer, at lokalplanen på sigt vil bidrage til en positiv indvirken på støjforholdene øst for planområdet, der i hhv. fingerplan 2019 og Kommuneplan 2021 er udlagt til fremtidig byudvikling.

Anden lovgivning

Lokalplanområdet grænser op til statsvejen Frederikssundsvej. Det statslige vejprojekt for 3. etape af Frederikssundsmotorvejen omfatter en udvidelse af Frederikssundsvej til motorvej med rampeanlæg umiddelbart vest for lokalplanområder jf. Anlægslov nr. 1506, 2009. Anlæg til Frederikssundmotorvejen er indeholdt i den politiske aftale ”Infrastrukturplan 2035”, hvor det fremgår, at projektet skal igangsættes fra 2026.

Til sikring af vejanlægget er offentliggjort en vejinteressezone omkring det besluttede vejforløb, som tjener til Vejdirektoratets planlægningsformål. 

Frederikssund Kommune har i forbindelse med udarbejdelse af lokalplanen været i dialog med Vejdirektoratet ift. anlæggets udformning, placering mv. Af figur 9 fremgår den med Vejdirektoratet aftalte vejinteressezone for matrikel 19o, Oppe Sundby By, Oppe Sundby. Vejinteressezonen svarer til afgrænsningen af lokalplanens delområde 2, og omfatter Vejdirektoratets arealer til midlertidig ekspropriation og arealreservation til placering af et regnvandsbassin, R.V.3.

Figur 8: Vejinteressezone for mat. nr. 19o. 

Herved sikres det, at placeringen af jordvoldsanlægget tager hensyn til Vejdirektoratets planer for den planlagte Frederikssundsmotorvej.

Frederikssund Kommune er omfattet af Fingerplanen 2019, som sætter de overordnede rammer for fysisk planlægning i hovedstadsområdet. Fingerplanen fastlægger bl.a., hvor der må bygges nye boliger og erhverv, og hvor der skal være større grønne områder med plads til natur og friluftsliv.

Fingerplanen opdeler hovedstadsområdet i fire geografiske områder: det indre storbyområde, det ydre storbyområde, de grønne kiler og det øvrige hovedstadsområde. 

Lokalplanområdet ligger i det ydre storbyområde inden for byfingeren, hvor der må ske byudvikling. Byfunktioner, som har intensiv karakter, skal placeres inden for de stationsnære områder.

Lokalplanområdet ligger inde for det stationsnære område, og det stationsnære kerneområde. 

Udviklingen af lokalplanområdet sker på baggrund af den planlagte motorvejsudvidelse jf. anlægslov 1506, 2009, og på grundlag af udviklingsplanen for Vinge, Udviklingsplan 2021 – fremtidens Vinge.

Planområdet indgår i en samlet større udvikling af det vestlige Vinge med udvidelsen af Frederikssundsvej til motorvej, og hvor fremtidig by- og boligudvikling vil ske på nærliggende arealer øst for planområdet. Planlægningen skal være med til at indgå i byens grønne kant.

Anlæg af Frederikssundsmotorvej fremgår desuden af fingerplanens Kortbilag P: Reservationer til overordnede vejanlæg i Fingerplan 2019. 

Lokalplanen vurderes på det grundlag at være i overensstemmelse med Fingerplan 2019.

Frederikssund Kommune skal sikre, at det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, ikke påvirker et Natura 2000-område væsentligt, jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.

Frederikssund Kommune kan ikke give tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Planområdet ligger ca. 2,2 km fra nærmeste internationale naturbeskyttelsesområde – Natura 2000 område nr. 136 ’Roskilde Fjord’.

I forbindelse med udarbejdelse af lokalplanen er der foretaget naturbesigtigelse af planområdet i sommeren 2023 og foråret 2024. Der var i april 2024 oversvømmede våde dele på området. Disse blev besigtiget af kommunens biolog 2 gange i ynglesæsonen for brune frøer og stor vandsalamander. Ingen af disse arter eller deres æg blev fundet i området. Undersøgelserne af området har heller ikke vist tegn på markfirben eller andre arter omfattet af EU Habitatdirektivets særlige beskyttelse.

Det findes ikke bygninger eller store træer på området, som kan være hjemsteder for flagermus. Der er enkelte træer i planområdets sydlige del mod jernbanen. Det er ikke planlagt (eller en forudsætning for planlægningens realisering), at træerne fældes. Hvis de skal fælde skal de vurderes som yngle/rasterområde for flagermus.

Ved etablering af jordvolden og tilhørende jordvoldslandskab etableres der et nyt grønt område, som på sigt forventes at rumme en større biodiversitet end der findes på arealet i dag. Med bestemmelserne i lokalplanen ønskes området beplantet med hjemmehørende arter. Dette i form af en variation af skovlignende beplantning, områder med klynger af buske og træer og enge med vilde blomster samt områder, hvor der i perioder vil stå vand, hvilket vil tiltrække bier og andre insekter.

Frederikssund Kommune vurderer at planerne ikke påvirker internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt, eller medfører beskadigelse/ødelæggelse af plantearter eller yngle- og rasteområder for de dyrearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Planerne forventes at have en positiv påvirkning på plantearter eller yngle- og rasteområder for de dyrearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV grundet en varieret landskabsudformning og beplantning, der kan blive egnede yngle- og rasteområde for padder.

Planområdet er ikke en del af den nye spildevandsplan og der er ikke planlagt kloakering. Området bebygges ikke og området skal derved ikke forsynes med kloakering.

Der er forud for vedtagelsen af planerne foretaget en hydraulisk analyse, Niras 2024, og lavet nedsivningstest i området, der skal sikre at overfladevandet kan håndteres inden for planområdet.

Planområdet er projekteret til at kunne håndtere en klimafremskrevet 5-årshændelse (T5) og der er i planerne indarbejdet en løsning for hvordan regnvand kan håndteres ved koblede regnhændelser.

Projektområdet håndterer i dag overfladevand fra et stort areal udenfor projektafgrænsningen, hvilket der er taget højde for ift. den landskabelige bearbejdning i projektområdet.

Overfladevand inden for lokalplanområdet ledes til bassiner indarbejdet i projektets landskabsudformningen, hvor det opsamles til nedsivning og fordampning. Den hydraulisk analyse og nedsivningstests har været med til at kvalificere projektet og den landskabelige bearbejdning med placering og dimensionering af jordvolde og bassiner.

I delområde 2 er desuden indarbejdet et plateau på baggrund af en arealreservation til Vejdirektoratet, hvor der kan etableres et bassin til overfladevand fra den kommende Frederikssundsmotorvej. Når motorvejen og regnvandsbassinet etableres skal Vejdirektoratet sikre at vandet kan ledes fra bassinet til recipient, hvilket vil kræve en forudgående udledningstilladelse. I bassinet renses og forsinkes vandet før det ledes til recipient. 

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommunens gældende spildevandsplanlægning.
Det er den til enhver tid gældende spildevandsplan for området, der bestemmer, hvordan spildevand og overfladevand skal håndteres inden for lokalplanområdet. 

 

Frederikssund Kommune er omfattet af vandområdeplanerne 2021-2027 for vandområdedistrikt II – Sjælland. Hver vandområdeplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand.

Vandområdeplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer og vandløb i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv. Byrådets fysiske planlægning må ikke forringe tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanerne eller forhindre, at de fastlagte miljømål i vandområdeplanerne kan opfyldes.

Planområdet ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Området er desuden udpeget som nitratfølsomt indvindingsområde.

Planområdet omfatter Vandområdedistrikt Sjælland, hovedvandopland Isefjord og Roskilde Fjord. Der er fire berørte grundvandsforekomster inden for planområdet, hhv. en terrænnær (dkms_3085_ks), en regional (dkms_3642_ks) og to dybe grundvandsforekomster (dkms_3659_ks og dkms_3601_kalk).

Jordvoldsanlægget skal opbygges af dokumenteret rent jord fra Vinge. Jorden i Vinge er ikke områdeklassificeret eller forurenet, dog med undtagelse af en del af matrikel 1f, Snostrup By, Snostrup, og matrikel 9a, St. Rørbæk By, Snostrup, der er kortlagt som forurenet med vidensniveau 2, og ikke må anvendes indenfor planområdet. Jord der anvendes til opbygning af jordvolden vil blive kontrolleret.

Dertil må der i lokalplanområdet ikke nedsives  overfladevand fra veje uden forudgående rensning. Det er en forudsætning, at såfremt overfladevandet fra den kommende motorvej ledes til bassin i lokalplanområdet skal det renses og forsinkes inden udledning til recipient. Et bassin til håndtering af overfladevand fra motorvejen skal etableres i henhold til BAT jf. miljøklagenævnets afgørelser eller praksis.

På baggrund af ovenstående vurdere Frederikssund Kommune, at etablering af jordvolden ikke vil medføre påvirkning eller en øget risiko for forurening af grundvandet.

Lokalplanen forringer eller forhindrer ikke de fastlagte miljømål og er i overensstemmelse med vandområdeplanerne.

Hvis der i forbindelse med jordarbejder, fx ved bygge- og anlægsarbejder, dukker spor af fortidsminder op, skal arbejdet standses, i det omfang det berører fortidsmindet, i medfør af museumslovens § 27. Fundet skal straks anmeldes til Roskilde Museum, ROMU.

Jernbanelovens § 24 fastsætter, at der ikke uden tilladelse fra infrastrukturforvalteren, kan foretages udgravninger eller opfyldninger eller anbringes materiel eller materialer i en sådan nærhed af infrastrukturforvalterens område, at der derved kan opstå fare for driften. Der skal endvidere også gives tilladelse til, at føre ledninger over, under eller langs med banen, lede vand til banen eller dennes grøfter, herunder ved opstemning, eller foretage arbejder i niveauoverkørsler. En tilladelse til gravearbejder eller jordopfyldninger nær jernbanen, forudsætter derfor forudgående tilladelse fra Banedanmark.