En lokalplan må ikke stride mod regler eller beslutninger efter anden lovgivning, som er bindende for lokalplanlovgivningen. I det følgende beskrives lokalplanens forhold til anden lovgivning.
Planloven
Planområdet ligger 2,5 km fra kysten til Roskilde Fjord og dermed i kanten af kystnærhedszonen.
Området ligger i landzone. Af planlovens § 5b fremgår, at der i kystnærhedszonen kun må planlægges for anlæg i landzone, hvis der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
Endvidere gælder det ifølge planlovens § 16 stk. 4, at der for bebyggelse og anlæg i kystnærhedszonen skal oplyses om den visuelle påvirkning af omgivelserne, og der skal ved bygningshøjder over 8,5 m anføres en begrundelse for den større højde.
I forhold til den visuelle påvirkning af kystlandskabet vurderer Frederikssund Kommune, at ny bebyggelse i op til 8,5 m højde ikke vil være synlig fra kysten og dermed uden påvirkning af denne. Dette begrundes i afstanden på ca. 2,5 km samt terrænforhold, beplantning/skov, øvrig bebyggelse og vejanlæg på de mellemliggende arealer.
Den kystnære placering begrundes i den direkte tilknytning til de rekreative arealer i Det Grønne Hjerte, herunder hovedstiforbindelsen a-b gennem Vinge, og de øvrige udviklingsprojekter rundt om.
Kommuneplanrammer
Området, som lokalplanen omfatter, er i dag omfattet af følgende kommuneplanrammer i Kommuneplan 2021-2033:
- BB 2.4 – Vinge By
- BB 2.11 – Vinge By
Kommuneplanen fastsætter rammeområdernes anvendelse til blandet byområde. Områderne forbeholdes byudviklingsformål, herunder bolig- og erhvervsformål, offentlig og privat serviceforsyning samt grønne områder, veje og stier. For rammeområde BB 2.4 og BB 2.11 gælder, at bebyggelse kan opføres i op til 8 etager. Herudover er der ikke fastlagt rammer for byggemuligheder.
Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens rammer.
Rækkefølgeplan
Kommuneplanen indeholder en rækkefølgeplan for kommunens byudviklingsområder, herunder Vinge. Lokalplanområdets østlige del er omfattet af rækkefølgeplanen, idet arealet er planlagt frigivet til byudvikling i anden halvdel af kommuneplanperioden, dvs. 2027-2033.
Lokalplanen er i strid med rækkefølgebestemmelserne, hvorfor der forudsættes udarbejdet et kommuneplantillæg, der muliggør en frigivelse af området til byudvikling.
Kommuneplantillægget benævnes nr. 013 og sikrer den nødvendige overensstemmelse mellem lokalplan og kommuneplan.
Skovrejsning
Lokalplanen ligger inden for et område, hvor skovrejsning er uønsket. Lokalplanen giver ikke mulighed for træbeplantning, der på sigt kan opnå karakter af skov, og vurderes derfor at være i overensstemmelse med kommuneplanen.
Oversvømmelse – ’bluespots’
Lokalplanen muliggør terrænregulering i hele området og supplerende terrænregulering - op til kote 13,5 (DVR90) - på de lavest beliggende arealer i delområde 2. Dette sker med afsæt i, at store dele af delområde 2 er udpeget med arealer, der kan blive udsat for oversvømmelse - såkaldt bluespots – jf. figur 11.
Der skal desuden ifm. disponering og udformning af det samlede område indtænkes strømningsveje i tilfælde af skybrud.
Figur 11: Arealer udpeget som oversvømmelsestruede/'bluespots' i og omkring planområdet (Kommuneplan 2021).
Kulturhistoriske bevaringsværdier
Lokalplanens område er udpeget som område med kulturhistoriske bevaringsværdier, der knytter sig til Snostrup Kirke med afgrænsede kirkeomgivelser, jf. figur 12.
Figur 12: Kirkeomgivelser med kulturhistorisk bevaringsværdi samt kirkebyggelinje omkring Snostrup Kirke (Kommuneplan 2021). Planområdet er markeret med rød stiplet linje.
På sådanne arealer skal der ved ønske om ændringer tages hensyn til kulturhistoriske træk og beskyttelsesværdier, ligesom der inden for de afgrænsede kirkeomgivelser skal tages hensyn til kirkens landskabelige beliggenhed og udsigten til og fra kirken.
Med planlægningen fastlægges generelt en lav bebyggelsesskala og -tæthed og begrænsede muligheder for terrænregulering, bortset fra på bluespots arealerne. Dette er ligeledes i tråd med hensigten for Det Grønne Hjerte, der er det primære rekreative landskabsrum i Vinge.
Det vurderes at planlægningen ikke vil påvirke kirkens synlighed og dermed dens karakteristika som en fritliggende og markant bygning.
Området er ikke omfattet af gældende lokalplaner.
Ejere og bygherrer er selv ansvarlige for overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for
bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler eller ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres, inden jordarbejder påbegyndes. Det kan fx
dreje sig om elkabler, telefon-, tele- og TV-kabler, vandledninger, fjern-varmeledninger, gasledninger
og spildevands-ledninger. Kommunen kan være behjælpelig med at oplyse, hvilke forsyningsselskaber, der dækker det pågældende område.
Frederikssund Kommune har i forbindelse med planlægningen udarbejdet en servitutredegørelse. Der er ingen tinglyste servitutter af relevans for planlægningen i planområdet. Dog er Frederikssund Kommune opmærksom på drænledninger indenfor den østlige del af planområdet. Der skal tages hensyn til de eksisterende drænledninger i forbindelse med den videre udvikling af området.
Ifølge planlovens § 16, stk. 3 skal der i alle lokalplaner oplyses om betingelserne for ekspropriation i forbindelse med en lokalplan. Det følgende afsnit er indsat for at opfylde dette lovkrav.
Kommunalbestyrelsen kan i medfør af planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller private rettigheder over fast ejendom.
Ekspropriation kan kun ske under opfyldelse af en række betingelser:
- Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan (eller byplanvedtægt) på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation.
- Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført.
- Ekspropriation må kun ske til fordel for almenvellet (almene samfundsinteresser).
- Ekspropriation til fordel for en privat aktør er ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder imidlertid et skærpet krav til ekspropriationens nødvendighed, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private.
- Ekspropriation skal være nødvendig og tidsmæssig aktuel for realisering af ekspropriationsformålet.
- Ekspropriationens omfang skal være rimeligt i forhold til det formål som der eksproprieres til.
Adgangen til at foretage ekspropriation efter lokalplaner som er sendt i høring efter 1. januar 2019 bortfalder, hvis der ikke er truffet ekspropriationsbeslutning inden 5 år efter offentliggørelsen af den endeligt vedtagne lokalplan. Det er kommunalbestyrelsen, der kan beslutte at ekspropriere i medfør af en lokalplan.
Anden lovgivning
Jævnfør landsplandirektivet “Fingerplan 2019” er planområdet beliggende inden for byfingeren (Frederikssundsfingeren) i det ydre storbyområde. Fingerplanen udlægger området til byudvikling inden for det stationsnære kerneområde, der strækker sig 600 m omkring stationen.
De stationsnære områder skal som hovedprincip gerne have en høj udnyttelse med god tilgængelighed. Dette med henblik på at fremme forholdene for bløde trafikanter og den kollektive trafik.
Figur 13: Kortet viser det stationære kerneområde i det centrale Vinge. Lokalplanområdet er markeret med en rød stiplet linje (KP 2021-2033).
Udviklingen af byområdet sker på grundlag af udviklingsplanen for den nye by Vinge, Udviklings-plan 2021 – fremtidens Vinge. Planområdet indgår i en samlet større udvikling af det sydøstlige Vinge, hvor byudviklingen foregår som et sammenhængende træk, der udstråler fra Vinge Station og i sydlig retning, og som bindes sammen af en løbende udbygning af infrastrukturen og skabelsen af en sammenhængende grøn struktur – Det Grønne Hjerte - som løber gennem Vinge fra nord til syd.
Området syd for banen omfatter primært arealer med høj udnyttelse, der supporteres af arealer med en mere ekstensiv udnyttelse, som rummer understøttende service og rekreative funktioner i Det Grønne Hjerte.
Figur 14: Oversigt over den forestående større sammenhængende udvikling i den sydøstlige del af Vinge.
Planområdet ligger indenfor det stationære kerneområde og er en del af Det Grønne Hjerte. Planområdet udlægges til offentlige formål i form af fællesskaber og kommunale servicefunktioner med en maksimal bebyggelsesprocent på 15. Planområdet vil blive placeret i sammenhæng med den etablerede statslige institution Fællesmagasinet, beliggende i byzone.
Med den forestående større udvikling i den sydøstlige del af Vinge, vil lokalplanområdet således blive en del af et sammenhængende byområde.
Lokalplanen vurderes på det grundlag at være i overensstemmelse med Fingerplanen.
Jævnfør bekendtgørelse nr. 1383 af 26. november 2016 om administration af planloven i forbindelse med internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter, skal der foretages en vurdering af, om det ansøgte i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og projekter, kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt.
Der kan endvidere ikke gives tilladelse, hvis det ansøgte kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.
Planområdet ligger 2,5 km fra det nærmeste internationale naturbeskyttelsesområde - Natura 2000 område nr. 136 ’Roskilde Fjord’.
Lokalplanområdet udgøres af dele af to tidligere landejendomme med en del beplantning af blandet karakter samt andre naturmæssige kvaliteter – bl.a. en §3-beskyttet sø. Der må ikke ske ændringer af søens tilstand med mindre Frederikssund Kommune har meddelt dispensation iht. naturbeskyttelsesloven.
Der er ifm. planlægningen foretaget en besigtigelse af området med henblik på en mere detaljeret kortlægning af bilag IV- og fredede arter samt bevaringsværdig beplantning.
I forhold til bilag IV-arter er der fundet spidssnudet frø og stor vandsalamander i søen. Herudover blev registreret forekomst af orkidéen skovhullæbe på et areal nord for søen samt grævlingehuller i tilknytning til den vestlige søbred. Begge arter er fredede.
Området er desuden kendetegnet ved en række eksisterende beplantninger af varieret sammen-sætning. Det skyldes bl.a. tidligere gartneridrift i området – jf. afsnittet ’Jordforurening’ - ligesom læhegn og dele af de oprindelige haver med klynger af frugttræer stadig findes.
Af hensyn til beskyttelsen af bilag IV arter fastlægger lokalplanen bestemmelser, som skal sikre yngle- og rasteområderne for padder tilknyttet søen på Solvænget 29. Omkring den §3-beskyttede sø skal der friholdes en 10 m zone. Inden for denne zone samt inden for de bevaringsværdige naturarealer, jf. kortbilag 4, gælder et forbud mod tilstandsændringer, herunder etablering af bebyggelse, terrænregulering, beplantning eller belysning. Der åbnes dog mulighed for tilledning af rent regnvand fra tage o.l. som skal sikre søen mod udtørring, samt naturpleje, som opretholder naturtilstanden i området. Tiltagene skal sikre, at området fortsat kan fungere som levested for orkidé og grævling samt yngle- og rasteområde for spidssnudet frø og stor vandsalamander.
For yderligere at sikre bilag IV arternes yngle- og rasteområder, samt mulighed for spredning, fastlægger lokalplanen et særligt område med paddehensyn, samt en spredningskorridor med begrænsede muligheder for tilstandsændringer (bilag 4). I området med paddehensyn, samt i spredningskorridoren må der jf. bestemmelserne ikke etableres bebyggelse, terrænregulering eller andre anlæg, som kan forhindre padders vandring. Alle arealer skal have en karakter og driftes naturvenligt, så de kan fungere som yngle- og rasteområder for bilag IV arter.
Der er i planlægningen sikret grønne korridorer, som gør det muligt for padder, at vandre mellem søen på Solvænget 29 til søer mv. mod hhv. øst, vest og syd. Også i den øvrige del af lokalplanområdet vil de oprindelige grønne områder som have, frugthave mv. fortsat være grønne områder, som kan fungere som rasteområde for bilag IV arterne. Det planlagte byggeri ligger i områder, hvor der også hidtil har været bebyggelse.
Af samme grunde fastlægger lokalplanen, at stier i spredningskorridoren og området med paddehensyn etableres uden høje kanter og større terrænspring. Dette sikrer at stierne ikke udgør barrierer og på den måde ikke hindrer padders vandring til og mellem søerne.
Med fastlæggelsen af spredningskorridoren, 10 m zonen omkring søen, paddehensynsområdet, samt bevaringen af de tilgrænsende naturarealer – jf. kortbilag 4 - vurderes det, at arealernes biologiske funktionalitet til stedse kan opretholdes. Dette understøttes ved krav om, at arealerne inden for 10 m zonen skal driftes og plejes uden gødskning og med høslet max 1-2 gange årligt.
Planlægningen for området bygger endvidere på et basisprincip om, at eksisterende beplantning bevares samt suppleres med ny beplantning. Der er således ikke planer om fældning af områdets større træer, der potentielt kan være levested for flagermus. Hvis der af velbegrundede årsager skulle blive behov for fældning af nogle af de større træer, skal disse undersøges og vurderes ift. flagermus inden fældning. Det samme gælder ift. eventuel nedrivning af bebyggelsen i delområde 2.
Med afsæt i foranstående vurderer Frederikssund Kommune, at planerne ikke påvirker et internationalt natur-beskyttelsesområde væsentligt, eller medfører beskadigelse/-ødelæggelse af plantearter eller yngle- og rasteområder for de dyrearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.
Frederikssund Kommune er omfattet af de gældende vandområdeplaner 2015 - 2021 for vandområdedistrikt II – Sjælland samt forslag til de nye vandområdeplaner 2021-2027.
Hver vandplan opstiller mål for, hvordan miljøtilstanden skal være i områdets vandløb, søer, kystvande og grundvand. Vandplanerne skal forbedre det danske vandmiljø. De skal sikre renere vand i Danmarks kystvande, søer og vandløb i overensstemmelse med EU’s vandrammedirektiv. Indsatsen i den kommende planperiode (2021-2027) omfatter et indsats-program for forbedring af de fysiske forhold i vandløbene.
For Byrådets fysiske planlægning gælder, at denne ikke må medføre forringelse af tilstanden i vandområder afgrænset i vandområdeplanen eller forhindre opfyldelse af de fastlagte miljømål i vandområdeplanen.
Lokalplanens område ligger inden for et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og er udpeget som nitratfølsomt indvindingsområde.
Med planlægningen åbnes mulighed for, at tagvandet fra dele af bebyggelsen kan ledes til søen til forebyggelse af udtørring. Dette dog under forudsætning af, at tagvandet er rent eller renset forinden. Alt forurenet regnvand skal således føres til regnvandsledning, jf. afsnit om spildevandsplanen.
På baggrund af ovennævnte vurderes det, at den planlagte anvendelse af området til offentlige formål i form af fællesskaber og servicefunktioner ikke vil medføre påvirkning af vandløb eller en øget risiko for grundvandet-/drikkevandsforsyningen.
Lokalplanen forringer eller forhindrer dermed ikke de fastlagte miljømål og er i overensstemmelse med vandområdeplanen.
Området er ikke undersøgt for arkæologisk arv, men det formodes – som mange af de omkringliggende områder i Vinge – at have været beboet siden oldtiden. Eksempelvis er der sydvest for planområdet ved prøvegravning registreret en stor koncentration af anlæg, som stammer fra en bebyggelse fra jernalder og vikingetid, og mod nordøst er der to mindre arealer, hvor der er fundet et langt grøftforløb, samt bopladsspor fra stenalderen.
Hvis der i forbindelse med jordarbejder, f.eks. ved bygge- og anlægsarbejder, dukker spor af fortidsminder op skal arbejdet standses i det omfang det berører fortidsmindet i medfør af museumslovens § 27. Fundet skal straks anmeldes til ROMU, Roskilde Museum.
Beskyttet sten- og jorddiger
Langs med planområdets sydlige grænse ligger et beskyttet dige, jf. kortbilag 1. Diget er beskyttet iht. museumslovens § 29a. Det betyder, at digets tilstand ikke må ændres.
Diget er indarbejdet som et beskyttet element i planen. Planlægningen er således i overensstemmelse med beskyttelseshensynet.
Herudover er der ikke beskyttede fortidsminder i planområdet.