Forsyningsforhold
Vandforsyningen inden for lokalplanområdet varetages af Novafos.
Lokalplanområdet ligger indenfor et fjernvarmeforsynet område. Fjernvarmeforsyningen varetages af Vestforbrænding. Der er ikke pligt til at tilslutte sig den kollektive varmeforsyning.
Fjernvarmenettet er ikke etableret på nuværende tidspunkt, men Vestforbrænding har tilbudt at etablere midlertidige varmeforsyningsløsninger indtil fjernvarmenettet er etableret.
Det er også muligt at få varmen leveret af individuelle CO2 neutrale varmekilder som f.eks. varmepumpeanlæg og solenergianlæg mv.
Hvis beregninger eller målinger af støj fra varmepumper efterviser en overskridelse af grænseværdierne for det omkringliggende område, skal der etableres yderligere støjdæmpende foranstaltninger i form af for eksempel yderligere inddækning af støjkilden jf. Frederikssund Kommunes forskrift for støj og vibrationer samt miljøregulering af visse aktiviteter.
Lokalplanen giver også mulighed for, at der f.eks. kan etableres solcelleanlæg på bebyggelsen.
Planområdet er omfattet af tillæg til spildevandsplanen af 6. februar 2019 for ’Opland 307-309, samt ændret spildevandstracé i Vinge By’. Tillægget er udarbejdet for et samlet ca. 90 ha stort byudviklingsområde i det sydøstlige Vinge, herunder det aktuelle lokalplanområde.
Det fremgår af tillægget, at området skal separatkloakeres. Det betyder at Novafos står for håndtering af spildevand samt for håndtering af tag – og overfladevand.
Spildevand skal ledes til forsyningens spildevandsledning når der er lagt stik ind på matriklerne i planområdet til det.
Tag- og overfladevand skal tilsluttes Novafos regnvandsledning, når Novafos har etableret stik til dette. Fra Novafos regnvandsledninger ledes vandet til regnvandsbassiner udenfor planområdet.
Med lokalplanen åbnes mulighed for, at tagvandet fra dele af bebyggelsen kan ledes til søen til forebyggelse af udtørring. Dette dog under forudsætning af, at tagvandet er rent eller renset forinden. Alt forurenet regnvand skal således føres til regnvandsledning.
Lokalplanen er i overensstemmelse med tillæg til spildevandsplanen for området.
Læs mere om Spildevandsplanen på kommunens hjemmeside. www.frederikssund.dk
Forhold til eksisterende funktioner
Inden for planområdet skal offentlige funktioner med tilhørende opholdsarealer udformes på en måde, der sikrer, at støjniveauet fra trafikken overholder Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier, jf. Miljøstyrelsens vejledning nr. 4 2007, ’Støj fra veje’.
Planområdets placering i Det Grønne Hjerte betyder, at det ligger med god afstand til overordnede veje som Vinge Boulevard og Store Rørbækvej, og dermed også med begrænset påvirkning fra trafikstøj på eksterne veje.
Den planlagte anvendelse af området til servicefunktion i form af børnehus samt en revitalisering af bebyggelsen på Solvænget 29 til forskellige fællesskabsorienterede funktioner for nærområdet vil forventeligt resultere i en mertrafik (ÅDT) på 200-300 bilture pr. døgn.
Trafikken vil være størst om morgenen, når børnene skal afleveres, mens den forventeligt vil ligge mere spredt eftermiddag/aften, hvor der er afhentning og hvor forskellige aktiviteter afvikles i de to bebyggelser. Estimatet bygger på en forventning om, at en betragtelig del af brugerne kommer til fods eller på cykel, da området har en optimal placering ift. stinettet i Vinge og dermed også nem adgang til stationen.
På det grundlag vurderes det, at såvel den interne trafik som støjpåvirkning fra omgivende veje ikke vil give anledning til overskridelse af støjgrænser.
Tilladelser fra andre myndigheder
En lokalplan sætter rammerne for et områdes anvendelse og udvikling, men en lokalplan er ikke i sig selv en tilladelse eller godkendelse. Det kan være nødvendigt at søge om tilladelse eller godkendelser fra relevante myndigheder inden dit projekt kan realiseres. Kontakt kommunen for at finde ud af, om dit projekt kræver myndighedsbehandling.
Et afgrænset område i det østlige planområde er kortlagt som forurenet på vidensniveau 2, jf. kortbilag 1. Forureningen med pesticider stammer fra tidligere gartneridrift på ejendommen. Frederikssund Kommune har forud for kommende byggeaktiviteter i området foretaget forureningsundersøgelser for at belyse konsekvenserne for områdets disponering. Der skal tages udgangspunkt i undersøgelserne i det videre arbejde. Ændring til en mere følsom anvendelse inden for det kortlagte areal kræver en tilladelse efter § 8 i jordforureningsloven, hvor der vil blive stillet vilkår i forhold til anvendelsen, så det sikres, at forureningen ikke udgør en sundhedsrisiko.
I tilfælde af, at der konstateres yderligere jordforurening under byggeprocessen, skal arbejdet standses og kommunen skal kontaktes. Kommunen orienterer Region Hovedstaden, som er myndighed på området. De vurderer om yderligere arealer skal kortlægges som forurenede, eller der skal foretages andre tiltag, før arbejdet kan fortsætte. Region Hovedstaden orienterer Frederikssund Kommune om sin afgørelse. Arbejdet må først fortsætte, når kommunen har meddelt, at det må genoptages.
Der er anmeldepligt ved flytning af forurenet jord. Ren jord kan flyttes uden forudgående anmeldelse af jordflytning til Frederikssund Kommune på de ejendomme, der er omfattet af lokalplanen.
Kommunen har vedtaget en strategi for en lokal, bæredygtig jordhåndtering i Vinge. Strategien har som hovedprincip, at mængden af overskudsjord søges minimeret ved - så vidt muligt - at tilpasse projekter og anlæg til de eksisterende terrænformer. Herefter søges eventuelt overskudsjord i videst muligt omfang anvendt lokalt i det konkrete projekt.
Hvor dette ikke er muligt, vil strategien udpege mulig nyttiggørelse andre steder i Vinge, herunder muliggøre etablering af midlertidige mellem-depoter mv., der kan understøtte det faktum, at udviklingen af Vinge sker over en længere årrække. Således kan eventuelt overskudsjord fra planområdet nyttiggøres andre steder i Vinge.